Taustaa suostumustilasta
Google Consent Mode V2 on pakollinen, mikäli verkkosivusto kerää dataa Google Analytics -palvelussa ja käyttää sitä Google Ads -palvelussa. Muutokset perustuvat EU:n uuteen Digital Markets Act -säädökseen (DMA), joka astui voimaan 6.3.2024.
Digital Markets Act -säädöksen tavoitteena on varmistaa, että suuret toimijat ja niiden ylläpitämät alustat eivät käytä valtaansa väärin estämällä kilpailua tai asettamalla epäoikeudenmukaisia ehtoja sekä alustallaan toimiville yrityksille että kuluttajille. Myös Google on työstänyt jo pitkään merkittäviä muutoksia, jotka vaikuttavat kävijätietojen käsittelyyn ja nimen omaan kolmansien osapuolen evästeisiin. Uudistukset Googlen palveluissa johtuvat pääasiassa EU:n vaatimuksesta suojata käyttäjien yksityisyyttä.
Evästeiden hallinta on ollut pakollista verkkosivuilla jo vuoden 2021 syyskuusta lähtien. Lisätietoja evästehallinnasta voit lukea Tramicomin sivustolta.
Mikä on Google Consent Mode?
Google Consent Mode (GCM) eli suostumustila on suunniteltu auttamaan verkkosivustoja ja Googlea noudattamaan Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) sekä muita paikallisia tietosuojalakeja mukauttamalla, miten Googlen palvelut, kuten Google Analytics ja Google Ads, käsittelevät käyttäjien tietoja heidän antamiensa suostumusten perusteella.
Suostumustila mahdollistaa Googlen vastaanottaa analytiikan ja mainonnan järjestelmiinsä tiedon, mitkä kategoriat kävijä on hyväksynyt. Tämän tiedon Google vastaanottaa verkkosivuston suostumusasetuksista (“evästebanneri”). Suostumustila mahdollistaa myös tietyn datan keräämisen silloin, kun käyttäjä ei anna suostumustaan evästeiden käyttöön. Esimerkiksi, jos käyttäjä ei anna suostumusta markkinointievästeille, Consent Mode voi mukauttaa käyttäjän valinnan perusteella, miten Googlen mainonnan palvelut toimivat, jotta se ei käytä käyttäjän henkilökohtaisia tietoja mainonnan kohdentamiseen, mutta sallii silti perustason toiminnallisuudet, kuten raportoinnin.
Mikäli suostumustilaa ei voida välittää Googelle teknisesti oikein toteutetulla tavalla, Google Analytics-dataa ei voida hyödyntää Googlen mainonnan alustoilla 6.3.2024 jälkeen.
Consent Mode V2 -toiminta jaetaan neljään eri pääkategoriaan:
- Analytiikka (analytics_storage)
Onko käyttäjä antanut luvan analytiikkatyökalujen käyttöön. - Mainonta (ad_storage)
Onko käyttäjä antanut luvan mainonnan evästeiden käyttöön ja hyväksynyt mainonnan seurannan. - Tietojen hyödyntäminen mainonnassa (ad_user_data)
Onko käyttäjä antanut luvan käsitellä tietoja kohdennettuun mainontaan. - Mainonnan personointi (ad_personalization)
Onko käyttäjä antanut luvan personoituun mainontaan
Huomioithan, että Google ei tarjota erillistä työkalua verkkosivujen evästeiden hallintaan
On tärkeä ymmärää, että Consent Mode ei ole sama asia kuin verkkosivuston evästebanneri ja evästehallintatoiminto, eikä Consent Mode korvaa verkkosivustojen pakollista evästehallintaa, vaan Consent Mode vain mahdollistaa evästehallinnan välittää tietoa Googlelle oikealla tavalla. Näin ollen Google Consent Mode on tärkeä osa verkkosivujen evästehallintaa ja sen toimintaa. Evästeiden hallinta on edelleen verkkosivuston ylläpitäjän vastuulla.
Millaisia toimenpiteitä Consent Mode vaatii verkkosivustolta?
Google Consent Mode V2 edellyttää verkkosivuston evästehallinnan asetusten määrittämisen ja yhdistämisen verkkosivustoon, jotta evästeiden hallinta toimii oikein ja noudattaa käyttäjän suostumuksia. Lisäksi verkkosivustoilla tulee varmistaa, että evästeiden hallintajärjestelmä on yhteensopiva Google Consent Moden kanssa ja että se on asetettu keräämään suostumukset asianmukaisesti. Katso Googlen listauksesta sertifioidut evästeiden hallintajärjestelmät.
Jos evästeiden hallinta on toteutettu ennen 6.3.2024 täysin sen hetkisen asetusten mukaisesti, mutta sen toteutuksessa ole otettu huomioon Conset Modea, saattaa evästeiden hallinta vaatia muutoksia.
Koskeeko muutos toimintaasi?
Muutos koskee toimintaasi erityisesti, jos sivustollasi on käytössä Google Analytics ja teet Google Ads -mainontaa.
Mikäli verkkosivustollasi käytetään jotain muuta analytiikan järjestelmää kuin Google Analytics, toiminnassasi ei käytetä Google Ads-palveluita tai verkkosivusto ei käytä mitään analytiikan järjestelmää sivuston seurataan, niin siinä tapauksessa tuleva muutos ei todennäköisesti kosketa toimintaasi.
“Jos haluat jatkaa mittauksen, mainosten personoinnin ja uudelleenmarkkinointiominaisuuksien käyttöä, sinun on pyydettävä Euroopan talousalueella olevilta loppukäyttäjiltä suostumus henkilökohtaisen datan käyttöön ja jaettava suostumussignaalit Googlelle. Vaatimukset ovat voimassa myös siinä tapauksessa, että käytät Google Analytics ‐dataa Googlen palvelussa.”
– Googlen tiedote helmikuussa 2024
Milloin on tarpeellista tarkistaa evästeiden hallinta
Jos verkkosivustollasi on käytössä Google Analytics ja teet Google-mainontaa sekä jokin seuraavista kohdista pitää paikkaansa, suosittelemme tekemään toimenpiteitä mahdollisimman pian:
- Verkkosivustollasi ei ole lainkaan evästeiden hallintaa.
- Verkkosivustollasi on evästebanneri, mutta sen tarkoitus on vain ilmoittaa evästeiden käytöstä (käytännössä se ei ole toimiva evästeiden hallintajärjestelmä, vaan vain pelkkä ilmoitus).
- Verkkosivustollasi on evästeiden hallinta, mutta se toimii virheellisesti, kuten esimerkiksi tallentaa evästeitä ennen kuin käyttäjä antanut aktiivisen suostumuksen evästeiden käytölle.
- Verkkosivustollasi on toimiva evästeiden hallinta, mutta et ole varma, tukeeko järjestelmä Google Consent Modea ja onko evästeiden hallinta asetettu toimimaan oikein.
Jos verkkosivuston evästeiden hallinta ei toimi oikein tai jos evästeiden hallintaa ei ole ollenkaan, tulee verkkosivuston omistajan itse huolehtia siitä, että evästeiden hallinta saadaan järjestettyä asianmukaisesti.
Voit testata verkkosivustosi helposti evästetestillämme.
Autamme sinua evästehallinnan kanssa, jotta sivusto toimii tietosuoja-asetusten mukaisesti ja verkkosivustosi voi kerätä tärkeää dataa käyttäjistäsi myös tulevaisuudessakin.
Huomioithan, että voit jättää huomioimatta nämä vaatimukset vain jos verkkosivustollasi ei ole kävijäseurantaa tai muuta järjestelmää, joka asettaa evästeitä tai kerää dataa verkkosivuston käyttäjistä. Google Analytics on vain yksi monista palveluista, jotka keräävät tietoja käyttäjistä, joten jos verkkosivusto kerää tietoja Analyticsin tapaisilla järjestelmillä, on hyvin todennäköistä, että sivuston pitää mahdollistaa evästeiden hallinta lain mukaisella tavalla.
Mitä tapahtuu jos et tee muutoksia?
Puutteelliset analytiikan tiedot
Mikäli jätät asian sikseen, etkä ota käyttöön Google Consent Modea, tulet todennäköisesti huomaamaan sivustosi analytiikan keräämisessä valtavia muutoksia, kuten puutteelliset analytiikkatiedot ja sen myötä ongelmia Google-mainonnassa (Ads). Suostumustilan puuttuminen todennäköisesti johtaa merkittäviin haasteisiin datan keräämisessä ja käsittelyssä.
Mainonnan tehokkuuden heikentyminen
Ilman suostumustilaa ja käyttäjän suostumusta tiettyjen evästeiden ja seurantateknologioiden käyttöön, Google Ads ei pysty kohdentamaan mainoksia tehokkaasti oikeille kohderyhmille. Tämä johtuu siitä, että käyttäjien toiminnasta kerättävän datan määrä vähenee, mikä heikentää mainosten relevanssia ja tehokkuutta. Tämä vaikuttaa myös siihen, että mainosbudjettia ei voida käyttää kohdennetusti ja näin ollen budjetti tai ainakin osa siitä kulutetaan tehottomasti.
Suosittelemme siis vähintäänkin tarkistamaan sivuston evästeiden hallinnan ja mikäli olet epävarma, ole meihin yhteydessä, niin käymme kanssasi läpi verkkosivustosi nykytilanteen.
Milloin tulee toimia?
NYT on oikea aika toimia, koska Google Consent Mode V2 tuli pakolliseksi 6.3.2024 kaikille sivustoilla, jotka käyttävät Google Analytics -palvelua ja tekevät Google Ads -mainontaa.
Tämä muutos merkitsee sitä, että verkkosivustojen on mukauduttava uusiin vaatimuksiin, jotka koskevat käyttäjien suostumusten hallinnointia Googlen palveluita käytettäessä.
On tärkeää, että verkkosivustosi noudattaa näitä uusia käytäntöjä. Näiden asioiden kuntoon laittaminen ei ainoastaan varmista, että verkkosivusto noudattaa lakisääteisiä määritelmiä, vaan myös suojaa käyttäjien yksityisyyttä ja parantaa heidän luottamustaan sivustoon. Lisäksi, oikein toteutettu suostumustila voi auttaa säilyttämään arvokasta analytiikkatietoa ja mainonnan tehokkuutta, myös silloin kun käyttäjät päättävät olla antamatta suostumustaan evästeiden käyttöön.
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä, niin autamme sinua laittamaan evästeiden hallinnan kuntoon.
Voit lähettää meille yhteydenottopyynnön käyttämällä alla olevaa lomaketta tai suoraan sähköpostilla apua@evasteet.fi. Vastaamme yhteydenottoihin pääsääntöisesti saman työpäivän aikana.